Коментари и предлози за измену Кривичног законика СЛФС-а

Коментари и предлози за измену Кривичног законика СЛФС-а
February 10, 2020ЛЕКАРСКА КОМОРА СРБИЈЕ
ул. Краљице Наталије бр. 1-3
11 000 Београд
за
КОМИСИЈУ ЗА БЕЗБЕДНОСТ ЗДРАВСТВЕНИХ РАДНИКА
Предмет: Предлог за измену Кривичног законика РС
Поштовани,
Разматрајући Предлог за измену Кривичног законика Републике Србије (у даљем тескту: КЗ РС), чији је текст Синдикат лекара и фармацеута Србије добио дана 31.01.2020. године, указујемо на наша запажања до којих смо дошли анализирајући дате предлоге. С тим у вези, црвеном обојени су дати коментари на сваки предлог.
Предложене измене Кривичног законика састоје се у следећем:
1. У посебном делу Кривичног законика, глави тринаест – Кривична дела против живота и тела у члану 114.( тешко убиство ) став 1. иза тачке 8. Додаје се нова тачка 8а) која гласи: „ко лиши живота здравственог радника у вези са пословима које обавља;“
Коментар: Непотребна допуна. У тачки 8) члана 114. према којој „ко лиши живота лице које обавља послове од јавног значаја у вези са пословима које то лице обавља“, је већ заштићен здравствени радник.
У члану 112. који носи назив „Значење израза у овом законику“ у ставу 32. наводи се:
“Послом од јавног значаја сматра се обављање професије или дужности која има повећани ризик за безбедност лица које га обавља, а односи се на занимања која су од значаја за јавно информисање, здравље људи, образовање, јавни превоз, правну и стручну помоћ пред судским и другим државним органима.“
Става смо да допуна може ићи, евентуално, у правцу да се овај став члана 112. детаљније и прецизније опише, иако сматрамо да му ова опширност дозвољава подвођење различитих категорија лица под заштиту.
– У посебном делу Кривичног законика, глави четрнаест – Кривична дела против слобода и права човека и грађанина у члану 138. (угрожавање сигурности) у ставу 3. иза речи: „ …и лицу које обавља послове од јавног значаја у области информисања увези са пословима које обавља, додају се речи: „ и здравственом раднику у вези са пословима које обавља.“
Коментар: става смо да из става 3. треба само обрисати део „у области информисања“ чиме поново долазимо до института „посла од јавног значаја“ који би као такав штитио и здравствене раднике. Допунити „… посла од јавног значаја у складу са овим Законом“. И за ово кривично дело већ је предвиђено да се гоњење предузима по службеној дужности.
Појашњење: Највећи број кривичних дела гони се по службеној дужности. То значи да надлежни државни органи (полиција и тужилаштво) по службеној дужности, обично на основу претходне пријаве од стране грађана, предузимају потребне мере и радње како би се учинилац кривичног дела пронашао, ухватио и против њега покренуо кривични поступак (ако има елемената за то). Другу групу кривичних дела чине она која се гоне по приватној тужби или на претходни предлог оштећеног То су махом лакша кривична дела, односно, дела мање друштвене опасности и дела код којих је учинилац у блиском односу са оштећеним. Ова дела су прецизно одређена Кривичним закоником Републике Србије. За сва друга кривична дела, за која није изричито наведено да се гоне по приватној тужби (или да је неопходан предлог оштећеног), гоњење се предузима по службеној дужности. Дакле, уколико се члан 138. (угрожавање сигурности) измени и гласи: „Ко дело из става 1. [1] овог члана учини према председнику Републике, народном посланику, председнику Владе, члановима Владе, судији Уставног суда, судији, јавном тужиоцу и заменику јавног тужиоца, адвокату, полицијском службенику и лицу које обавља послове од јавног значаја у области информисања у складу са овим Законом, а у вези са пословима које обавља, казниће се затвором од шест месеци до пет година“, поново ће применом члана 112. став 32. бити заштићени они који обављају професију или дужности која има повећани ризик за безбедност лица које га обавља, а односи се на занимања која су од значаја за здравље људи и то на тај начин што ће се гоњење предузимати по службеној дужности – надлежан је, дакле, јавни тужилац, јер како смо објаснили: гоњење за кривична дела се предузима по службеној дужности (ј. тужилац), уколико није предвиђено гоњење по приватној тужби или по предлогу оштећеног. Због тога упућујем на члан 153. (Гоњење против слобода и права човека и грађанина) који предвиђа која се кривична дела имају предузимати по приватној тужби (предлогу), те како у том члану нема наведеног кривичног дела из члана 138., гоњење кривичног дела из члана 138. се предузима по службеној дужности.
– У посебном делу Кривичног законика, глави двадесеттри- кривична дела против здравља људи иза члана 259 додаје се члан 259а), који гласи:
(1) Ко нападне здравственог радника или члана његове породице, а у вези са обављањем службе здравственог радника, казниће се затвором од три месеца до три године.
(2) Ако приликом извршења дела из става 1. овог члана учинилац нанесе лаку телесну повреду здравственом раднику или члану његове породице или прети употребом оружја, казниће се затвором од шест месеци до пет година.
(3) Ако приликом извршења дела из става 1. овог члана учинилац нанесе тешку телесну повреду здравственом раднику или члану његове породице, казниће се затвором од једне до осам година.
(4) Ко уништи, оштети или учини неупотребљивом ствар у имовини здравственог радника или члана његове породице, казниће се новчаном казном или затвором до две године.
(5) Ако је делом из става 4. овог члана проузрокована штета која прелази четиристо педесет хиљада динара, учинилац ће се казнити затвором од шест месеци до пет година.
(6) Дело из ст. 4. и 5. овог члана постоји ако је учињено према здравственом раднику или члану његове породице, у вези са обављањем службе здравственог радника.
Коментар: Ради се о преформулисаном члану 336в КЗ РС – „Напад на адвоката“, измењеном у погледу лица које се штити : адвокат – здравствени радник. Да ли додати и покушај за чињење? Имали смо случајеве те врсте, који се уопште не штите прописима, а представљају реалну претњу за здравствене раднике. Због тога су здравствени раадници често приморани да одсусвују са рада изазваног тим оправданим страхом, повећан стрес, неспокојство.
Такође, као прилог достављамо предлоге и коментаре СЛФС од новембра прошле године, уколико већ нису достављени.
У Београду, дана 07.02.2020. године.
Срдачно Вас поздрављамо
Синдикат лекара и фармацеута Србије
др Олга Влаов Жарков,
члан Комисије за безбедност здравствених радника
др Раде Панић,
Председник Синдиката лекара и фармацеута Србије
дипл. правница Миља Димитријевић,
Секретар Синдиката лекара и фармацеута Србиј
[1] Члан 138. став 1. „Ко угрози сигурност неког лица претњом да ће напасти на живот или тело тог лица или њему блиског лица, казниће се новчаном казном или затвором до једне године.“