Lekari: Zbog ograničenog prava na lečenje ispaštaju akutni, hronični i onkološki pacijenti
СЛФСАктуелностиLekari: Zbog ograničenog prava na lečenje ispaštaju akutni, hronični i onkološki pacijenti
Lekari: Zbog ograničenog prava na lečenje ispaštaju akutni, hronični i onkološki pacijenti
April 18, 2020
Autor: Igor Išpanović
“Veoma izvesna opasnost od pojave i pogoršanja hroničnih i malignih oboljenja kada se epidemija završi”
Uvođenjem restriktivnih vanrednih mera umnogome je ograničen
prostor za lečenje pacijenata koji nisu oboleli od virusa COVID-19.
Između ostalog, njima su prevashodno pogođene privatne zdravstvene
ustanove koje rade u smanjenom kapacitetu i uz kraće radno vreme. No,
mogućnosti nisu ništa veće ni kad je reč o državnim zdravstvenim
ustanovama čiji rad je prilagođen novonastalim okolnostima.
Naime, iako većina lekara u državnim bolnicama i domovima zdravlja
širom Vojvodine i dalje radi, njihov posao je u potpunosti podređen i
uslovljen odlukama novosadskog Kriznog štaba, odnosno Pokrajinskog
sekretara za zdravstvo. Usled takvog odnosa u lancu odlučivanja,
donesene su mere koje se odnose na odlaganje svih lečenja ili operacija
koje nisu hitne. U bolnicama je ograničen prijem pacijenata, a lekari
koji rade u državnim zdravstvenim institucijama su sprečeni da odlaze u
privatne klinike, iako u nekima čine glavni deo medicinskog osoblja. Čak
su i određena odeljenja, kao što je slučaj sa onkologijom u somborskoj
bolnici, premeštena kako bi se sprečili potencijalni kontakti između
zaraženih od virusa korona, drugih pacijenata i lekara.
Zbog opšte pometnje i preusmeravanja fokusa u zdravstvenom sistemu
Srbije na borbu protiv širenja epidemije, mnogi pacijenti su se našli u
situaciji da im je lečenje iznenada prekinuto.
Pacijentkinja iz Subotice koja nam se požalila, ali je želela da ostane
anonimna, nije imala očitanu dijagnozu ni ispisane adekvatne terapije,
pa je „preko bolničke ograde“ morala da dobije odgovarajuće papire.
– Bila sam upućena na dalje lečenje i jedina opcija mi je bila da se
okrenem privatnim zdravstvenim ustanovama. To je bio neželjen trošak.
Završila sam u salonu za rehabilitaciju, pošto sam samo tamo mogla da
dobijem odgovarajuću terapiju. Međutim, odlukom o zatvaranju objekata za
negu tela i salona lepote, meni je opet bila uskraćena terapija,
objasnila je ona u izjavi za VOICE i dodala da je, pritom, morala da
okonča bolovanje i vrati se na posao, iako lečenje nije bilo završeno.
Iako nisu svi privatni zdravstveni objekti u potpunosti zatvoreni,
njihov sistem rada je značajno promenjen uvođenjem restriktivnih mera.
Naime, pored skraćenog radnog vremena, njihov kapacitet je bitno oštećen
zabranom rada medicinskom osoblju iz državnih bolnica. Iz subotičke
poliklinike „Medic“ su za VOICE poručili da se njihov rad svodi na „puko
dežurstvo“ i da jedino što mogu da kažu pacijentima koji ih zovu jeste
da se obrate lekarima opšte prakse u Domu zdravlja.
S druge strane, doktor Miroslav Ilić iz Novog Sada rekao je za VOICE da su mu se mnogi pacijenti požalili kako ne mogu da budu operisani, iako imaju karcinom materice ili dojke, kao i da zbog trenutne neorganizovanosti „ispaštaju i akutni, hronični i onkološki pacijenti“.
– Inicijalne mere su bile preduhitrene i donesene pre nego što se
bilo šta zaista znalo o obrisima situacije u kojoj se nalazimo, pre nego
što se znalo išta o potencijalnim žarištima. Pitam se kada će sve ovo
moći da se sagleda na jedan adekvatan način i puste u rad oni delovi
zdravstvenog sistema koji bi mogli da pomognu pacijentima koji nisu
oboleli od korona viursa, rekao je Ilić i konstantovao da terapije ne
mogu da se prekidaju, jer je to isto kao da ih nikada nije ni bilo.
Pretnja od zaraznih bolesti definisana je zakonskim aktima kao
posebna kategorija. S druge strane, u Srbiji zvanično postoje dva
sektora u zdravstvu – državni, čiji je osnivač Republika Srbija, i
privatni. Pritom, zakonom je regulisano da oni čine jedinstven
zdravstveni sistem i prema tom pravnom aktu bi trebalo da se oba
finansiraju iz Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje (RFZO).
Međutim, u stvarnosti je situacija drugačija. Takođe, još jedan od
problema jeste i nedostatak podzakonskih akata kojima bi se precizirale
obaveze ova dva sektora tokom vanrednog stanja. Usled toga, dešava se da
Vlada sve postojeće resurse stavi pod svoje upravljanje, ali do
konfuzije dolazi jer se uredbe i akti niže snage donose u skladu s
zahtevima situacije na terenu. U slučaju Srbije, kao što je napomenuo
doktor Miroslav Ilić, to je dovelo do situacije da je ceo zdravstveni sistem stavljen pod „monopol države“ i da se celokupno lečenje, bilo zaraženih virusom korona ili drugih pacijenata, odvija pod „palicom jednog čoveka“.
Epidemiolog Predrag Đurić je, u nedavnom intervjuu za portal
Storyteller, istakao da „nemogućnost lečenja drugih bolesti,
preventivnih i kontrolnih pregleda, zdrave ishrane i fizičke aktivnosti,
kao i očuvanje mentalnog zdravlja u dužem vremenskom periodu“ mogu da
dovedu do ozbiljnijh posledica po stanovništvo. Međutim, neminovno je da
se prilikom spovođenja mera smanjuju svi kontakti, što uključuje i
zdravstvo, i da se primaju isključivo hitni slučajevi, dok se kod
ostalih pacijenata primenjuje princip svrsishodnosti i vaga dobrobit u
odnosu na rizik. Time neizbežno dolazi do pogoršanja opšteg zdravstvenog
stanja populacije.
Predsednik Sindikata lekara i farmaceuta Srbije (SLFS) Rade Panić u
izjavi za VOICE ističe da se uspešnost zdravstvenog sistema u toku
epidemije treba meriti uspehom u ostvarivanju dva cilja – sprečavanja
širenja zaraze i pružanja adekvatne zdravstvene zaštite za druge
pacijente.
– Smisleno donešene mere, kao i pravovremeno koordinisano sprovođenje istih, pored stavljanja epidemije pod kontrolu, upravo za cilj imaju da svi oni kojima je to neophodno, a nisu COVID-19 pacijenti, dobiju odgovarajuće lečenje i terapiju. Sve ono što nije urađeno mora se nadoknaditi u periodu po završetku epidemije, najčešće sa premorenim, istrošenim, odnosno zdravstvenim sistemom koga treba oporaviti od sloma, rekao je Panić i dodao da poseban akcenat treba staviti na posledice po opšte psihičko zdravlje populacije.
Kako bi zdravstvenom sistemu bilo ostavljno prostora za disanje u
toku epidemiološke situacije, na plećima epidemiloga je da se u
periodima između potencijalnih zdravstvenih kriza bave predlaganjem
mera, uspostavljanjem sistema koji omogućavaju preventivno delovanje i
edukacijom nosioca vlasti i zdravstvenog sistema za adekvatnu reakciju.
Međutim, brojke i stepen opterećenosti našeg zdravstva u ovom trenutku
govore da je država bila nespremna, a jedan od razloga
jeste nedovoljno ulaganje u zdravstvene radnike, kao i višedecenijsko
srozavanje i degradiranje tog istog sistema kojem se aplaudira samo onda
kada postane poslednja slamka spasa.
Olako shvatanje mogućih pretnji od epidemije, smatra Rade Panić, uvek se skupo plaća.
– Nizak stepen testiranja, kašnjenje rezultata, usmeno saopštavanje, loše organizovani trijažni centri
van zdravstvenih ustanova na početku, kašnjenje sa formiranjem
trijažnih centara u ustanovama, stalno menjanje protokola za
zbrinjavanje pacijenata u smislu smeštaja, trošenje resursa na
nepotrebno transportovanje i, najbitnije, potpuni nedostatak zaštitne
opreme na početku i nekompletna, kao i neadekvatna, distribucija kasnije
doveli su do velikog broja obolelih i visoke smrtnosti, objašnjava
Panić i dodaje da je veoma izvesna opasnost od pojave i pogoršanja
hroničnih i malignih oboljenja jednom kada se epidemija završi.
Neodgovoran pristup države povlači ozbiljne posledice i razotkriva
ogromne propuste zapostavljenog zdravstvenog sistema i tokom samog
suzbijanja pandemije. Zbog toga se dolazi do scenarija u kom ljudi
prekidaju terapije, vraćaju se na posao jer nemaju drugih opcija, a tamo
im ponekada nije pružena adekvatna medicinska i zaštitna oprema. Time,
oni postaju potencijalni broj na spisku zaraženih od virusa korona, koji
može da bude smrtonosan ukoliko ti ljudi imaju pridružene bolesti koje
nisu redovno tretirane, ukazuju naši sagovornici.
Ipak, s državnog vrha se za neorganizovanost i nespremnost zdravstva krivica svaljuje na neodgovorne građane, čime se opravdava veoma duga primena restriktivnih mera po pitanju slobode kretanja građana, kao i nekih drugih prava, kao što je pristup odgovarajućoj zdravstvenoj zaštiti i nezi. Međutim, kvalitet predloženih i sprovedenih mera, kao i spremnost i kapaciteti zdravstvenog sistema direktno su srazmerni uspehu. On se jedino može meriti u odnosu na dužinu trajanja, opterećenost ili preopterećenost zdravstvenog sistema i posledice po populaciju kojoj su zdravstvene usluge bile neophodne i u toku vanrednog stanja.
Obaveštavamo vas da je u petak 13.12.2024. godine održan štrajk Apoteke Beograd ispred Doma zdravlja Vračar, u kojem se nalazi sedište Apotekarske ustanove Beograd. Zaposleni ove zdravstvene ustanove se suočavaju sa ogromnim problemima u ostvarivanju svojih prava na rad i zaradu jer je stanje svedeno na borbu za goli opstanak. Ličnim prisustvom iz Republičke organizacije…
Sindikat lekara i farmaceuta Srbije je uputio Zahtev za preispitivanje rada sistema za obračun zarada u javnom sektoru “ISKRA” i ispravku obračuna za mesec december 2024. godine Ministarstvu finansija – Koordinacionom telu za praćenje realizacije implemetacije Centralnog informacionog sistema za obračun zarada u javnom sektoru i Sektoru za digitalizaciju u oblasti finansija.
Na telefonskoj sednici Glavnog odbora Sindikata lekara i farmaceuta Srbije koja je održana dana 18.12.2024. godine jednoglasno je odlučeno da Sindikat lekara i farmaceuta Srbije pruži podršku studentima, kao i da se uputi pismo podrške.