Недоумице везане за коефицијенте за обрачун плата
July 15, 2016
Министарству државне управе и локалне самоуправе
Предмет: Захтев за разјашњењем ефеката Предлогa Уредбе о изменама Уредбе о коефицијентима за обрачун и исплату плата запослених у јавним службама.
Поштовани,
Посредством Министарства здравља примили смо Предлог Уредбе о изменама Уредбе о коефицијентима за обрачун и исплату плата запослених у јавним службама. Имамо неколико недоумица и молимо Вас да нам одговорите.
Законом о систему плата запослених у јавном сектору, конкретно чланом 38. став 1. прописано да ће се у циљу постизања упоредивости плата у јавном сектору, висина коефицијената за обрачун и исплату плата за запослене којима у складу са прописима који важе на дан ступања на снагу овог закона основицу утврђује влада, изменити у року од 90 дана од дана ступања на снагу овог закона применом основице за обрачун и исплату плате за државне службенике и намештенике утврђене прописом о буџету за 2016. годину.
Прерачунавање коефицијената у Предлогу Уредбе о изменама Уредбе о коефицијентима за обрачун и исплату плата запослених у јавним службама, извршено је применом основице за обрачун и исплату плата државних службеника и намештеника која је утврђена прописом о буџету за 2016. годину и износи 17.101,29 динара, уз задржавање висине основне плате. Наводно, на тај начин ће се допринети већој транспарентности и упоредивости, чиме ће бити обезбеђен веома висок ниво транспарентности. Међутим, ми не видимо реалну сврху за просто превођење затечене плате у нове коефицијенте. Разлог за доношење Закона о сиситему плата запослених у јавном сектору би требало да буде стварно, студиозно и адекватном методологијом изведено. Сврставање у платне групе и разреде, које би заиста вредновало и изражавало сложеност послова, захтевану компетентност, одговорност, аутономију у раду, пословну комуникацију и ризичне услове рада.
Самим Законом о систему плата запослених у јавном сектору, конкретно, чланом 13. предвиђено је да ће се ближа мерила за примену критеријума из ст. 3-9. овог члана, као и начин сврставања радних места, односно звања и положаја у платне групе и почетне платне разреде утврдити у складу са посебним законом, у зависности од специфичности послова које обављају запослени у појединим деловима јавног сектора. Како та мерила, прецизни критеријуми ни методологија још нису утврђени, ми сматрамо ово превођење, одн. просто дељење затечене плате јединственом основицом од 17.101,29 динара у коефицијенте непотребним. Штавише, овако добијени коефицијенти представљају увреду за лекаре, који би по њима били смештени у IX, X и максимално XI платну групу! Тако да, нам није јаснo, ко ће се, ако не један неурихирург, или врхунски кардиолог налазити у XII и XIII платној групи?
Синдикат лекара и фармацеута Србије такође занима и следеће:
1. Да ли ће ново прерачунати коефицијети бити основа за одређивање платне групе и платног разреда?
2. Којом методологијом се дошло до исказаних коефицијената?
3. Сматрате ли да овако одређени коефицијенти представљају реалну вредност радних места, звања или положаја лекара, стоматолога и фармацеута? Односно, да ли и код коначних коефицијената очекујете сличне вредности? Пре свега, имајући у виду Закон о високом образовању, којим лекари за 4-6 година специјализације добијају само 60 ЕСП бодова, као и да још увек није усвојен Национални оквир квалификација, што апсолутно онемогућава разврставање у платне разреде по критеријумима које сте задали Законом о систему плата запослених у јавном сектору!!!
Унапред Вам се захваљујемо на одговорима, и сарадњи.
Београд, 12.07.2016. године.
Потпреседник
Синдиката лекара и фармацеута Србије за Примарну здравствену заштиту
Др Славица Софронић
специјалиста медицине рада
Председник
Синдиката лекара и фармацеута Србије
Др Раде Панић
спец. aнестезије и реаниматологије