Обавештење о проблемима у раду изабраних лекара
July 16, 2018
МИНИСТАРСТВО ЗДРАВЉА РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ
ул. Немањина бр 22 – 26
11 000 Београд
за
Сектор за организацију здравствене службе
ПРЕДМЕТ: Обавештење о проблемима у раду изабраних доктора са захтевима за предузимање мера из ваших надлежности, захтевом за давање мишљења и
предлогом за дефинисање радног времена амбуланти за непосредан рад са пацијентима.
Поштовани,
СЛФС се и раније обраћао Министарству здравља Републике Србије указујући на проблем наметања изабраним докторима већег обима посла од обима који се према реалном стању ствари може квалитетено урадити и наметања послова који нису у опису послова изабраних доктора.
То конкретно, на терену, значи да се од изабраних доктора захтева да у току једне смене прегледају своје опредељене пацијенте и истовремено пацијенте одсутних лекара, да приме сваког пацијента који дође у здравствену установу истог дана када дође (иако по закону тај рок износи 15 дана, осим за хитне случајеве ), да заказују контролне прегледе у специјалистичко – консултативним амбулантама (што није посао изабраних лекара ). да пишу упуте за допунску дијагностику и прегледе по налозима других лекара, да по налогу руководилаца раде секторске амбуланте и здравствене станице у којима нису њихови опредељени пацијенти и др.
Изабрани доктори захтевају да им се обезбеде потребни услови да свој посао обављају квалитетно и у складу са медицинском доктрином, захтевају да им се омогући да својим опредељеним пацијентима посвете довољно пажње, односно да им се омогући довољно времена да пруже одређене здравствене услуге.
Да би то било изводљиво неопходно је ХИТНО одредити максималан број опредељених пацијената код једног изабраног доктора, одредити временске нормативе и у складу са њима број прегледа у једном дану и хитно увести ДОКТОРА У ЗАМЕНИ, односно доктора који би ван редовног радног времена (прековремени рад) радио као замена за доктора који је привремено одсутан (боловање, годишњи одмор, плаћено одсуство и сл.).
Такође, захтевамо да се ХИТНО предузму мере у циљу информисања пацијената о начину остваривања њихових права, да се директорима установа на секундарном и терцијарном нивоу наложи да истакну термине у ИЗИС-у за прве прегледе у специјалистичко – консултативним амбулантама ( по јединственој шеми за све установе на територији РС да би сви пацијенти имали иста права и исту доступност услугама специјалиста). Тренутно постоји потпуна шароликост у раду специјалистичко – консултативних амбуланти од града до града – неке амбуланте раде у две смене, неке у једној смени, неке раде до 13 часова, а неке до 18 часова.
СЛФС сматра да треба размотрити могућност да и специјалистичко – консултативне амбуланте раде на исти начин као и амбуланте изабраних лекара.
Предлог рада амбуланти (за рад са пацијентима)
Амбуланте које раде у две смене:
» Прва смена од 07:30 до 13:30 часова;
» Друга смена од 14:00 до 20:00 часова.
Амбуланте које раде једнократно: од 08:00 до 14:00 или од 09:00 до 15:00.
Изабрани лекари не желе да се мешају у начин организације термина рада у установама секундарног и терцијарног нивоа али ЗАХТЕВАЈУ да се пацијенти којима је изабрани лакар издао упут без термина из разлога што нема термина у ИЗИС-у, не враћају изабраним докторима, већ да им се термин обезбеди како је предвиђено приликом увођења ИЗИС.
Такође захтевамо да се лекари у специјалистичко консултативних амбуланти подсете да су они ти који су у обавези да заказују прегледе и дају интерне упуте за све дијгностичке процедуре и консултативне прегледе који су им потребни да би поставили коначну дијагнозу, а не да се пацијенти враћају изабраним лекарима.
Посао изабраног доктора је само упућивање на ПРВИ специјалистичко – консултативни преглед. Контроле и допунску дијагностику мора заказивати лекар који је обавио преглед сходно одредби члана 40. Правилника о начину и поступку остваривања права из обавезног здравственог осигурања („Службени гласник РС”, бр. 10/2010, 18/2010, 46/2010, 52/2010, 80/2010 и 1/2013. чл.40).
СЛФС поздравља увођење обновљивог електронског рецепта са напоменом да се јављају бројни проблеми на терену. СЛФС ће се посебним дописом обратити Министарсву здравља РС по овом питању и указати на проблеме у пракси, те дати своје предлоге да се исти превазиђу.
Будући да је министарство здравља ресорно за област здравства, те да је према Закону о министарствима (члан 15.) задужено за обављање послова државне управе који се односе на систем здравствене заштите и организацију здравствене заштите, као и за очување и унапређење здравља грађана и праћење здравственог стања и здравствених потреба становништва, као такво мора поседовати информације из области својих надлежности, због чега овом приликом упућујемо Захтев за доставу следећих информација (мишљењa):
1. Да ли непосредни руководилац може да наложи изабраном доктору да у редовно време ради послове за два доктора (ако изабрани доктор има своје опредељене пацијенте, и у току сваке своје смене прегледа чак и више пацијената него што је предвиђено нормативима)? Да ли би тај налог требао бити у писаној форми?
2. Да ли непосредни руководилац може да наложи изабраном доктору да прегледа више пацијената од броја предвиђеног мерама извршења (36)?
3. Да ли изабрани лекар мора да прими пацијента у дану кад дође у здравствену установу, ако се не ради о хитном случају?
4. У случају да изабрани лекар не може да осигуранику обезбеди термин за специјалистичко -консултативни преглед, јер нема понуђених термина, и изда му упут без термина, ко у том случају заказује или обезбеђује специјалистичко – консултативни преглед?
5. Ко даје упуте за допунску дијагностику и додатне прегледе који су потребни специјалисти у специјалистичко – консултативним службама да би поставио коначну дијагнозу?
6. Да ли специјалиста који је обавио преглед треба да закаже контролни преглед, ако сматра да је контрола потребна?
7. Да ли је потребан упут за преглед у ургентном центру?
8. Да ли специјалистичко – консултативни преглед може да обави доктор медицине без специјализације, иако је пацијент од стране изабраног доктора, најчешће специјалисте, упућен на консултације специјалисти одређене гране медицине?
9. По ком пропису и на основу којих параметара лекар специјалистичко – консултативне службе може да оцењује да ли је пацијент упућен са разлогом?
10. Да ли изабрани доктор има право да одбије захтев пацијента за упућивање на специјалистички преглед или му увек мора издати упут када он то захтева? (Нпр: пацијент стар између 50 и 60 година, нема посебних тегоба али инсистира на прегледу кардиолога или уролога.)
11. Да ли изабрани доктор мора издати упут по предлогу доктора из специјалистичко – консултативне амбуланте? (Нпр. пацијент упућен неурологу враћа се са извештајем у којем пише: упутити пацијента офталмологу, ОРЛ, физијатру, ортопеду и сл.)
12. Да ли је изабрани лекар обавезан да поступи по мишљењу специјалисте из приватне праксе, ако је пацијент на преглед у приватну праксу отишао самовољно или по препоруци лекара из специјалистичко – консултативне амбуланте? Да ли мора да изда тражене упуте и прописује терапију?
13. Да ли изабрани лекари имају право на стимулацију ако раде послове који установи обезбеђују значајна финансијска средства (сопствене приходе), нпр. специјалисти медицине рада, специјалнисти спортске медицине, или једноставно покажу изванредне резултате у свом послу?
У Београду, дана 05.07.2018. год.
Унапред захваљујемо и срдачно Вас поздрављамо.
Потпредседница Тима за примарну
здравствену заштиту Синдиката лекара и фармацеута Србије
др Славица Софронић