Захтев за одређивањем броја часова непосредног рада са пацијентима
July 20, 2018
МИНИСТАРСТВО ЗДРАВЉА РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ
ул. Немањина бр 22 – 26
11 000 Београд
за
Сектор за организацију здравствене службе
ПРЕДМЕТ: Захтев за одређивањем броја часова непосредног рада са пацијентима у амбуланти изабраног доктора
Поштовани,
Синдикат лекара и фармацеута Србије Вам се обраћа са захтевом за одређивањем броја часова непосредног рада са пацијентима, односно дефинисања радног времена амбуланти за рад са пацијентима, у циљу квалитетног обављања послова изабраног лекара.
Познато Вам је да су послови изабраног лекара изузетно комплексни у да је комплетан здравствени систем ослоњен на примарни ниво здравствене заштите, због чега сматрамо да управо одатле треба започети реформу.
Изабрани лекар мора имати времена за организацију својих послова, за стручно усавршавање, за праћење актуелних прописа у области здравства, такође, мора имати довољно времена за превентиву и праћење здравственог стања становништва, а све то је могуће само ако се у оквиру радног времена омогући да има времена за активности које нису непосредан рад са пацијентима у амбуланти.
ПРЕДЛОГ СЛФС је следећи:
Подела послова у оквиру недељног пуног радног времена на 30 часова непосредног рада са пацијентима у амбуланти и 10 часова недељно за остале послове из описа послова изабраног лекара, што би на дневном нивоу износило 6 часова непосредног рада са пацијентима у амбуланти и 2 часа рада за остале послове из описа послова изабраног лекара.
Под изразом „остали послови“ подразумевамо:
– послове везане за стално стручно усавршавање;
– активно праћење измена закона и правилника који се односе на здравствену заштиту и здравствено осигурање: правилници о прописивању лекова, помагала, рехабилитације, спречености за рад;
– здравствено – васпитне активности (индивидуални здравствено васпитни рад и рад у малoj групи);
– организоване систематске прегледе деце и омладине;
– рад у саветовалиштима (развојно саветовалиште за младе, саветовалиште за дијабет);
– кућне посете опредељеним пацијентима;
– обрађивање осигураника ради упућивања на разне комисије као што су ИК, комисију за категоризацију инвалидности, упућивање на комисије ради остваривања права на продужену рехабилитацију;
– издавање разних потврда о здравственом стању и хроничним болестима;
– позивање на организоване скрининг прегледе, и обавештавање о добијеним налазима;
– послове евиденције;
– учествовање у раду стручних органа и др.
Проблем организације рада би једноставно био решен тако што би се јасно истакло радно време амбуланти, сходно чему достављамо следећи
ПРЕДЛОГ РАДНОГ ВРЕМЕНА АМБУЛАНТИ (за рад са пацијентима)
Амбуланте које раде у две смене:
– Прва смена од 07:30 до 13:30 часова;
– Друга смена од 14:00 до 20:00 часова.
Амбуланте које раде једнократно: од 08:00 до 14:00 или од 09:00 до 15:00.
ОБРАЗЛОЖЕЊЕ:
Као што је немогуће захтевати од наставника да раде у настави 8 часова (рад образовних профила у просвети је подељен на рад у настави и припрему), захтевати од судија у судовима да 8 часова раде у судницама, немогуће је захтевати од изабраног доктора или било ког другог ко ради у амбуланти, да 8 часова дневно ради непосредно са пацијентима.
Подсећамо да је опис послова доктора медицине специјалиста изабрани лекар према Каталогу радних места у јавним службама и другим организацијама у јавном сектору да:
– превентира, дијагностикује и лечи болести, повреде и друге физичке и менталне поремећаје коришћењем специјализованих метода и техника, кроз примену принципа и процедура савремене медицине, о чему води прописану медицинску документацију;
– организује и спроводи мере на очувању и унапређењу здравља појединаца и породице, ради на откривању и сузбијању фактора ризика за настанак болести, прати здравствено стање становништва на свом подручју и осигурава податке за потребе здравствене статистике, утврђује ризике за здравље, предлаже и спроводи мере за њихово отклањање, спроводи здраствено – васпитне активности и остварује сарадњу са кључним појединцима и организацијама у заједници;
– ради у превентивним саветовалиштима;
– организује и спроводи прописане систематске, циљане и скрининг прегледе;
– учествује у посебним програмима (вакцинација, мере у току епидемија и масовних несрећа, мере за рано откривање болести);
– обавља послове радиолошке, лабораторијске и друге дијагностике за коју је специјализован, о чему сачињава специјалистички извештај;
– обавља специјалистичке прегледе и упућује на даљу дијагностику и прегледе, одређује начин и врсту лечења, прати ток лечења и усклађује мишљење и предлоге за наставак лечења, одређује врсту и дужину кућног лечења и прати његово спровођење, одређује дужину привремене спречености за рад због болести или повреде;
– прописује лекове и медицинска средства, као и медицинско – техничка помагала;
– даје оцену о здравственом стању пацијената и упућује их на оцену радне способности, иде у кућне посете;
– збрињава пацијенте на месту повређивања, односно нагло насталог обољења, којима је неопходно указивање хитне медицинске помоћи, по потреби прати пацијента у хитном санитетском транспорту до одговарајуће здравствене установе;
– спроводи здравствену заштиту одређених категорија становништва, односно пацијената оболелих од болести за чију превенцију, дијагностику и лечење је специјализован;
– обавља послове лабораторијске, радиолошке и друге дијагностике за коју је специјализован, о чему сачињава специјалистички извештај;
– учествује у унапређењу квалитета здравствене заштите;
– обавља консултације са другим здравственим радницима и здравственим сарадницима;
– планира, надзире и евалуира спровођење здравствене заштите;
– спроводи активности стручног усавршавања у оквиру своје специјалности.
Напомињемо да се предложеном организацијом послова запослених у амбулантама (на свим нивоима здравствене заштите) не умањује укупан фонд сати. Такође, овим би се у потпуности решио и проблем недостатка простора у домовима здравља (изабрани тимови се један део радног времена морају преклапати) јер се послови који нису непосредан рад са пацијентима, могу обављати ван амбуланте (у осталим просторијама дома здравља, библиотеци, лекарској или сестринској соби, на терену, у превентивним центрима, и сл.).
Оваквом организацијом рада значајно бисмо подигли квалитет здравствених услуга, због чега сматрамо овај наш предлог итекако основаним.
У Београду, дана 05.07.2018. год.
Унапред захваљујемо и срдачно Вас поздрављамо,
Потпредседница Тима за примарну
здравствену заштиту Синдиката лекара и фармацеута Србије
др Славица Софронић