Obesmišljavanjem reči “solidarnost” i “odgovornost” krivica za
zdravstvenu i društvenu krizu i teret upravljanja njenim posledicama
prebacuju se sa države i javnih institucija na pojedinca, sa ciljem da
se građani međusobno zavade i društvo dodatno podeli
Poslednja preostala privatizacija u Srbiji započeta je proteklih meseci.
Nakon zarobljavanja države, zarobljeno je i društvo, a njegova najviša
vrednost – solidarnost – polako postaje sasvim privatna stvar. Prema
kembričkom rečniku, solidarnost predstavlja “sporazum između članova
jedne grupe i podršku za njih”.
Emil Dirkem je solidarnost opisao kao “izrazito moralnu pojavu kojom se
izražava opšti stav humanosti, međusobne pomoći, razumevanja i
uzajamnosti”. Sve je jasnije da se ovaj sporazum i sve što uz njega ide –
humanost, međusobna pomoć, razumevanje i uzajamnost – odnose samo na
članstvo Srpske napredne stranke i, u manjoj meri, satelitskih joj
partija i na njihove društvene saučesnike.
Mesecima nas vladajuća garnitura poziva da budemo “solidarni”, da budemo
“odgovorni jedni prema drugima”, da pokažemo “ličnu odgovornost” i
slično. Prljanjem reči “solidarnost” i “odgovornost” krivica za uzroke
zdravstvene i društvene krize i teret upravljanja njenim posledicama
prebacuju se sa države i javnih institucija na pojedinca sa ciljem da se
građani zavade i društvo još više podeli. U službi takvog nauma,
solidarnost polako postaje prazna reč, parola u koju više skoro niko ne
veruje, hologram nekadašnjih društvenih niti, čaura iz koje izlazi
gusenica umesto leptira, zalazeće sunce izlazeće diktature.
SVE ZARAD PARTIJE
Život u Srbiji danas vredi samo onoliko koliko je koristan u partijske
svrhe. Odatle i opsednutost ekonomijom – to je baza za naplatu reketa,
za bujanje podivljale države nastale na divljoj gradnji finansiranoj
otetim javnim resursima i pranju para regionalnih narko-kartela.
Nije tu Srbija usamljen slučaj. Autoritarne vlasti desnog političkog spektra listom su na beskompromisan način stavile akcenat na očuvanje privrede – od Trampa i Bolsonara do Putina i Erdogana. Nasuprot tome, socijaldemokratske vlasti, iako poslovično sporije u mobilizaciji društvenih resursa, pokušavale su da očuvaju ravnotežu između ekonomskih interesa, s jedne strane, i dogovora o poštovanju osnovnih ljudskih prava, dijaloga sa društvenim akterima i vrednosti socijalne pravde, sa druge. Tako socijalisti u Španiji kao jednu od prvih mera za oporavak društva uvode mesečni osnovni dohodak za najugroženije grupe stanovništva.
“KARANTINSKA” GENERACIJA
Svi alarmi za uzbunu su se odavno oglasili. Preostali čuvari ideje
solidarnosti, poput Međunarodne organizacije rada (MOR), vladama u svetu
šalju poslednje poruke upozorenja: najranjiviji ne smeju da podnesu
najveći teret krize. Iako je sva prilika da će se upravo to desiti, kao i
nakon Svetske ekonomske krize izazvane slomom finansijskog sistema
2008.
Prema oceni MOR-a, pandemija kovida 19 je svet rada “bacila na noge”.
Mereno u radnim satima, u drugom kvartalu 2020. zabeležen je pad od 10,7
odsto u odnosu na poslednji kvartal 2019, što je jednako gubitku 305
miliona radnih mesta sa punim radnim vremenom.
Najpogođenija kategorija su neformalni radnici (takvih je oko petina od
ukupnog broja radnika u Srbiji). Od starosnih kategorija najpogođeniji
su mladi (kao i 2008), jer je njih najviše u sivoj ekonomiji, a naročito
u sektorima koji su pod najvećim udarom obustave rada – proizvodnji,
trgovini, turizmu i ugostiteljstvu.
Pored toga, iako su obrazovni sistemi uspeli u dobroj meri da organizuju
učenje na daljinu, najpogođeniji su opet mladi, i to u srednjim
stručnim školama, jer je u njima bilo teško ili gotovo nemoguće
organizovati nastavu na ovaj način. Zbog svega ovoga počinje da se
govori o tzv. lockdown (“karantinskoj”) generaciji, koja će
posledice krize osećati godinama, ako ne i celog života, u vidu
smanjenja prihoda i životnih šansi i narušenog zdravlja, naročito
mentalnog. Krizom su, takođe, nesrazmerno pogođene radnice, jer one čine
najveći broj onih koji rade u zanimanjima na prvoj liniji (tzv. frontlineworkers) – u zdravstvenoj i socijalnoj zaštiti, maloprodaji i proizvodnji osnovnih životnih namirnica.
Kriza je izazvala i neke neočekivane pozitivne reakcije i posledice.
Tako je na nivou Evropske unije, uprkos dubokim podelama koje opstaju,
došlo do prave revolucije u shvatanju uloge međunarodne saradnje, država
i javnih ulaganja u upravljanju krizama. Institucije Unije odlučile su
da članicama predlože ogromne finansijske injekcije kao suštinu
antikriznih mera, za razliku od 2008. kada je dominirao pristup fiskalne
konsolidacije. Deo tih sredstava će biti bespovratan, a deo će činiti
zajmovi koji mogu biti korišćeni za očuvanje radnih mesta, za šta su se
već opredelile neke članice, poput Hrvatske.
SLOM SOCIJALNE PRAVDE
Sistemi socijalnog osiguranja i socijalne zaštite u Srbiji bačeni su na
noge i pre krize. Neodrživi penzijski fond, osiromašeni zdravstveni fond
i nereformisani fondovi socijalne zaštite nasleđe su demokrata koje su
potom naprednjaci tokom svoje vladavine potpuno skinuli sa državne i
prebacili na partijsku agendu. Razmere zločina počinjenih nad javnim
finansijama od 2012, moraće jednog dana da utvrdi temeljna međunarodna
forenzička revizija. Očigledno su obećanja data nekom drugom bila
važnija od onih datih glasačima, da će biti usvojeni novi zakoni o radu,
štrajku, rodnoj ravnopravnosti, socijalnom preduzetništvu, socijalnoj
karti. Čak i kada su obećanja ispunjena, zakonska rešenja su često
predstavljala ruganje socijalnoj pravdi, solidarnosti i javnom interesu.
Tako je Zakon o agencijskom zapošljavanju omogućio neograničeno
zapošljavanje “na lizing”; Zakon o pojednostavljenom radnom angažovanju
na sezonskim poslovima u određenim delatnostima uveo usmeni ugovor o
radu; Zakon o dualnom obrazovanju obezbedio uslove za stvaranje jeftine
radne snage u vidu učenika po ceni rada nižoj od minimalca.
PROTIVZAKONITO I PROTIVUSTAVNO
Jedan od bisera naprednjačke fabrike nepravde predstavlja obrazloženje
Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o izvršenju i obezbeđenju,
prema kojem će taj propis “dovesti do vraćanja poverenja u institucije,
posebno u profesiju javnih izvršitelja kao nosilaca javnih ovlašćenja
usled reputacionog poboljšanja njihovog položaja”. Ovakvim sistemskim
urušavanjima elementarne (socijalne) pravde i sistema socijalne
sigurnosti društvena opasnost je ravna vožnji automobila bez dozvole i
polise osiguranja pomnožena sa sedam miliona.
U takvim uslovima bilo je pitanje trenutka kada će doći do savršene
oluje, do nekog spoljnog udara na oglodane unutrašnje zaštitne mehanizme
našeg društva. Umesto otrežnjenja, vlast je posegla za jačanjem
strahovlade – nelegalnim proglašenjem vanrednog stanja i vraćanjem
ropskih elemenata u radne odnose. Pravo na rad, na koje se Srbija
obavezala ne samo sopstvenim ustavom, već i svim mogućim međunarodnim
konvencijama koje je ratifikovala, uskraćeno je ogromnom broju radnih
ljudi.
Njegovu suštinu predstavlja pravo na pravične i povoljne uslove rada,
čije je uživanje Vlada svojim odlukama za suzbijanje epidemije praktično
ukinula. Zahvaljujući vanrednom stanju omogućeno je uvođenje radne
obaveze za zdravstvene radnike (što je ponovljeno 23. juna, i to na
protivzakonit način, jer vanredno stanje više nije na snazi), dok im je
zaštitna oprema u mnogim slučajevima uskraćena. Radnicima u socijalnoj
zaštiti je uveden prinudni rad, na protivustavan način.
DISKRIMINACIJA
Počinjena je i diskriminacija nekoliko kategorija radno angažovanih:
onih koji su morali da nastave da rade u prostorijama poslodavca u
faktički nebezbednim uslovima u odnosu na one koji su mogli da nastave
da rade od kuće; onih u javnom sektoru koji su morali da nastave da rade
sa strankama (zdravstvo, socijalna zaštita sa smeštajem, pošta) u
odnosu na one koji su oslobođeni te obaveze (škole, vrtići, javne
službe); onih koji rade van radnog odnosa ili u neformalnom radu u
odnosu na zaposlene (u radnom odnosu).
Naneta je i ogromna nepravda najslabijima: starijima je onemogućeno
kretanje, koje je u nekim slučajevima bilo presudno za održavanje
njihovog fizičkog zdravlja; obustavljeno je pružanje skoro svih usluga
socijalne zaštite; ogromni procenti dece u neformalnim naseljima i
specijalnom obrazovanju ostali su bez mogućnosti praćenja nastave. U
skladu sa prirodom režima, pribeglo se restriktivnim, a ne preventivnim
merama, poput povećanog testiranja. Prema oceni MOR-a, testiranje i
praćenje kontakata mogu da smanje gubitak radnih sati za čak 50 odsto.
Srbija je i u ovom pogledu kaskala za svojim okruženjem, a naročito za
uspešnijim primerima u Evropi i svetu, poput Nemačke i Južne Koreje.
NAOPAK PRISTUP
Glavno je pitanje da li postoji politička volja da se vrednosti
socijalne pravde i solidarnosti suštinski zaštite i, ako postoji, da li
postoje organizacioni planovi i kapaciteti u državnoj upravi da se to
sprovede. Koje su šanse da će, u pojačanom autoritarnom stisku
predsednika, Srbija smoći snage da, preko nove vlade, svom stanovništvu
vrati barem neka od izgubljenih socijalnih prava?
Sudeći po neispunjenim obećanjima iz ekspozea premijerke Ane Brnabić i
planova rada prethodne vlade, a naročito nakon apsolutne dominacije SNS a
na proteklim izborima, socijalna pravda i solidarnost ostaće
rezervisane samo za interesni krug naprednjaka. Svi van tog kruga
“njihove dece” biće prepušteni sami sebi.
U zemlji sa najvišom stopom rizika od siromaštva u Evropi, pare koje bi
mogle da idu na šemu univerzalne novčane pomoći za najsiromašnije, poput
one uvedene u Španiji, potrošene su na predizbornih stotinu evra po
glavi stanovnika. U zemlji sa donedavno jednom od najviših stopa
nezaposlenosti mladih, najbolje što se smislilo je program “Moja prva
plata” koji je prepariran izvučen iz ormana neuspešnih ideja koje traju
onoliko koliko traje državno finansiranje.
U zemlji koju su, jedna po jedna, počele da otpisuju političke grupacije
i države članice EU kao verodostojnog kandidata za članstvo, kao
vrhunac licemerja i političkog amaterizma usvajaju se nekakvi akcioni
planovi, poput onog za poglavlje o socijalnoj politici i zapošljavanju,
koji bi se uspešnije sprovodio u Novosibirskoj oblasti nego kod nas. U
zemlji bez zaštite radnika i bez socijalnog dijaloga, nema ni pomena
ukidanja partijskog zapošljavanja, razbijanja farmaceutskih kartela,
kodifikacije i unapređenja primene radnog zakonodavstva i povećanja
izdvajanja za pola miliona siromašnih koji su na ivici gladi.
LOŠE KOORDINISAN SISTEM
Srbija je zemlja o čijem sistemu za borbu protiv zaraznih bolesti EU u
svojim internim dokumentima kaže da je “loše koordinisan; da nema
nacionalne ciljeve i prioritete; da ima slabe kapacitete laboratorija;
da ima nedovoljne tehničke kapacitete za nadzor i istraživanje
epidemija; da ga odlikuje slaba razmena informacija između ključnih
aktera – epidemioloških službi, laboratorija za dijagnostiku,
nacionalnih referentnih laboratorija i sanitarne i veterinarske
inspekcije; da ga odlikuje i nedovoljna razmena informacija između
mikrobiologa, epidemiologa i eksperata za javno zdravlje; da
epidemiolozima manjkaju ključne epidemiološke kompetencije koje imaju
njihove kolege u EU; da se ne izdvaja dovoljno sredstava za proizvodnju
podataka i dijagnosticiranje zaraznih bolesti prema standardima sistema
obaveštavanja u EU”. Zbog svega toga bilo bi sasvim logično da
predstavnici sindikata otvoreno upozore stanovništvo da je, nakon
predizbornih krokodilskih suza na račun njegove bezbednosti, ono sada i
zvanično prepušteno samo sebi.
Društvena kohezija u Srbiji je na aparatima. Ona je danas najteži bolesnik. Spekuliše se da izlaz iz takve polarizovane stvarnosti leži u stvaranju široke koalicije političkih partija, sindikata, društvenih pokreta i nevladinih organizacija koja će ponuditi novi društveni ugovor kao platformu za promenu vladajućeg neoliberalnog, nepravednog i antisolidarnog režima. U svakom slučaju, izvesno je da će se političko nezadovoljstvo zbog ukidanja demokratije ove godine poklopiti sa narastajućim socijalnim nezadovoljstvom zbog pogoršanja uslova života i rada velikog broja stanovnika.
Obaveštavamo vas da je u petak 13.12.2024. godine održan štrajk Apoteke Beograd ispred Doma zdravlja Vračar, u kojem se nalazi sedište Apotekarske ustanove Beograd. Zaposleni ove zdravstvene ustanove se suočavaju sa ogromnim problemima u ostvarivanju svojih prava na rad i zaradu jer je stanje svedeno na borbu za goli opstanak. Ličnim prisustvom iz Republičke organizacije…
Sindikat lekara i farmaceuta Srbije je uputio Zahtev za preispitivanje rada sistema za obračun zarada u javnom sektoru “ISKRA” i ispravku obračuna za mesec december 2024. godine Ministarstvu finansija – Koordinacionom telu za praćenje realizacije implemetacije Centralnog informacionog sistema za obračun zarada u javnom sektoru i Sektoru za digitalizaciju u oblasti finansija.
Na telefonskoj sednici Glavnog odbora Sindikata lekara i farmaceuta Srbije koja je održana dana 18.12.2024. godine jednoglasno je odlučeno da Sindikat lekara i farmaceuta Srbije pruži podršku studentima, kao i da se uputi pismo podrške.