ПРИМЕДБЕ на Предлог вредновања и разврставања радних места у платне групе и платне разреде
СЛФСАктуелностиПРИМЕДБЕ на Предлог вредновања и разврставања радних места у платне групе и платне разреде
ПРИМЕДБЕ на Предлог вредновања и разврставања радних места у платне групе и платне разреде
September 7, 2018
Поштовани,
Синдикат лекара и фармацеута Србије (СЛФС) изражава велико назадовољство на предложене платне разреде и платне групе које је Радна група за вредновање радних места у Каталогу радних места у јавним службама (Радна група) доделила лекарима у документу „Предлог вредновања и разврставања радних места у платне групе и платне разреде“ (Предлог).
– Радна група састављена од правника, економиста, оних који су завршили медицински и стоматолошки факултет, а не раде са пацијентима, као и запослених већином у установи терцијарног нивоа здравствене заштите, без представника изабраних лекара, лекара са секундарног нивоа здрвствене заштите, Лекарске коморе Србије, Стоматолошке коморе Србије и представника лекара ван Београда, није могла адекватно да обухвати све специфичности здравствене делатности. Због тога је наша прва примедба управо на састав Радне групе која је сачинила Методологију за разврставање радних места у здравству у оквиру Каталога радних места у јавним службама (Методологија) и Предлог, а која је образована Решењем министра здравља Асс др Златибора Лончара бр. 119-01-445/2017-02.
– Даље, сматрамо недопустивим да лекар специјалиста буде разврстан у било коју платну групу испод XI, јер сваки лекар специјалста поседује оно што је прописано за радна места планирана за XI платну групу, а то је НАЈВИШИ НИВО СТРУЧНОСТИ. Дакле, према Методологији, у XI платну групу разврставају се радна места са захтевом „НАЈВИШИ НИВО СТРУЧНОСТИ“, што није захтев за платне групе испод ове, где се захтева „ВИСОК НИВО СТРУЧНОСТИ“. Истичемо да не постоји ниједан аргумент, нити начин бодовања који би лекара специјалисту могао разврстати у било који други платни разред исподXI! У прилог томе говори и члан 14. Закона о систему плата запослених у јавном сектору (“Сл. гласник РС”, бр. 18/2016, 108/2016 и 113/2017, даље: Закон), којим се чак и послови који подразумевају ВИСОК НИВО СТРУЧНОСТИ сврставају у XI платну групу.
Из наведеног произилази да доктор медицине, доктор стоматологије и дипломирани фармацеут (дакле, лекари без специјализације) морају бити разврстани најмање у X платну групу, као извршиоци са високим образовањем који обављају стручне послове, никако у IX платну групу, која подразумева средњи ниво стручности.
– Такође озбиљне примедбе упућујемо на предложене коефицијенте за руководећа радна места. Методологијом којом се одређивао број поена на основу којих су се радна места сврставала у платне групе и разреде је извршена фаворизација руководећих радних места, а која је врло неповољна за све остале. To може довести до тога да се најстручнији међу докторима определе за руковођење, јер је лакши и мање одговоран посао, који је притом боље плаћен. Чињеница је да је велики део послова директора, као што је финансирање, планирање, организација већ дефинисан законима, док су потребна средства већ обезбеђена из фонда здравственог осигурања, тако да одговорност на коју се позивају није разлог за високо позиционирање у Предлогу, јер ни до сада нису одговарали за пропусте у свом раду.
Не можемо се сложити са предлогом који је Радна група сачинила јер сматрамо да не постоји ниједан реалан и оправдан разлог за фаворизовање руководећих радних места у односу на радна места која захтевају највиши ниво стучности. Да ли је реално могуће поредити радно место (било ког) доктора специјалисте који има најмање 10 година високошколског образовања, који ради најодговорнији посао у тешким условима са послом било ког директора?
Закључак се сам намеће: Једини који ће имати значајно увећање плата у здравству јесу руководиоци (директори, помоћници директора, заменици директора…).
Као пропуст истичемо и то што у Предлогу нема радних места у здравстеним установама на више нивоа здравствене заштите. Такође нису сагледани доктори медицинских наука, магистри и примаријуси, што је дестимулативно за лекаре специјалисте. Да ли ће се ови пропусти регулисати корективним коефицијентом?
– Ако су платни разреди од 4. до 9. остављени за напредовање кроз платну групу, поставља се питање: „када и како (по којим критеријумима) до тога долази“? Такође се поставља питање „да ли ће сви запослени у јавном сектору бити разврстани управо у наведене платне разреде (распон коефицијената од 1,11 до 8,35)?“. Као могући закључак се намеће то да ће се запосленима који нису обухваћени у првом кругу разврставања, касније, при расподели, доделити већи коефицијенти од сада постојећих, што би запослене који су до тада смештени у неку платну групу и разред довело у неповољан положај.
Бојазан да ће се појавити радна места са коефицијентима већим од 8,35 је врло основана јер у овом моменту није познат разред и група, нити коефицијент за велики број запослених у јавном сектору, нити се тачно зна када је планирано њихово разврставање (запослени у полицији, војсци, правосуђу, државни службеници и функционери, запослени у јавним агенцијама и заводима). Чињеница је да је додељивање коефицијената већег од 8,35 једини начин да нпр. судије и неки функционери задрже садашњу плату.
Овако конципиран процес регулисања плата у јавном сектору, који је у самом старту изузео одређени број запослених и оставио могућност да зараде које су и сада изузетно високе у односу на већину остану и даље високе и даље деградира систем и обесмишљава цео процес.
Законом о систему плата предвиђено је да се основна плата одређује множењем основице за обрачун и исплату плата са коефицијентом из матрице. Основица је непозната за сада, а прописана је као јединствена за све запослене и утврђује се за сваку буџетску годину законом о буџету РС, уз претходно прибављање мишљења Социјално-економског савета РС. Оно што је познато то је да основица сигурно није једнака минималној заради у РС.
Логично би било да основица одговара коефицијенту1 из матрице, који би био предвиђен за најједноставније послове разврстане у I групу и I платни разред. Сада је као најнижи коефицијент постављен 1,11, те се већ у старту губи планиран однос плата ( распон 1 : x) за 0,11, а с друге стране, још важније, не планира се да запослени са најнижим коефицијентом имају минималну плату! Самим тим платни разреди губе сврху!!! Јер се однос између плата губи, а то јесте основни смисао увођења група и разреда. Пример: сада је најниже рангирани посао у здравственој установи посао спремачице (коеф. 1,22 – 1.45) ~ 17.400,00 дин, што је далеко од минималне плате. Због доплате до износа минималне плате, још више се смањује однос радног места спремача и лекара.
– И као најважније у целом овом процесу јесте ДИСКРИМИНАЦИЈА ЈЕДНОГ ДЕЛА ЗАПОСЛЕНИХ У ЈАВНОМ СЕКТОРУ У ОДНОСУ НА ДРУГЕ – ПРИВИЛЕГОВАНЕ!!!!
СЛФС ЗАХТЕВА ОДЛАГАЊЕ ПРИМЕНЕ ЗАКОНА и ОДЛАГАЊЕ УВОЂЕЊА ПЛАТНИХ РАЗРЕДА И ГРУПА СВЕ ДОК СЕ НЕ СТВОРЕ ПОТРЕБНИ УСЛОВИ, ОДНОСНО ДО МОМЕНТА ДОК СВИ ЗАПОСЛЕНИ У ЈАВНОМ СЕКТОРУ НЕ БУДУ РАЗВРСТАНИ У ПЛАТНЕ ГРУПЕ И ПЛАТНЕ РАЗРЕДЕ, ТРАНСПАРЕНТНО, ДА БИ СЕМОГЛИ МЕЂУСОБНО УПОРЕДИТИ!
Желимо да Вас упозоримо да је број лекара који се припрема да оде из земље из дана у дан у порасту, да је здравствени систем урушен и да му прети даље урушавање, да је овакав однос државе према лекарима недопустив и да ћемо интересе лекара штитити свим расположивим средствима!
Овим системом плата није направљен ни помак ка уређењу плата у јавном сектору, већ напротив, они који су имали енормно велике плате имаће их и даље (нпр. агенције) професори и лекари ће и даље имати мале плате, док плате функционера остају нетакнуте, чак увећане, а плате запослених у војсци и полицији уредиће се законима за које се не зна када ће се донети.
Не пристајемо да будемо поново део фарсе као што се десило када је само за запослене на примарном нивоу здравствене заштете уведено плаћање по радном учинку. Промашај који ни до данас није исправљен и у коме су наравно једине жртве лекари, никаква праведна реформа нити праведан начин плаћања оних који више или боље раде!
Здравствени радници три деценије обезбеђују социјални мир у земљи, раде у отежаним условима, без оптималног кадра, адекватног простора и опреме, прилагођавајући се мерама штедње и рестрикције настављају да пружају здравствене услуге корисницима, међутим овакво позиционирање у платним групама и разредима сматрамо неприхватљивим, дестимултивним и деградирајућим!
Нећемо допустити да поново будемо жртве!
Борићемо се свим средствима!
У Београду, дана 27.08.2018. године
Председник СЛФС Др Раде Панић
Потпредседник СЛФС за ПЗЗ Др Славица Софронић
Потпредседник СЛФС за СиТЗЗ Др Јадранка Врањеш Боснић
Поштовани чланови, Објављујемо Саопштење Националног конвента о Европској унији у целости. Молимо да се упознате са текстом. Саопштење можете преузети у pdf овде. Целу вест и увид у рад НКЕУ, можете видети кликом на линк: https://eukonvent.org/nkeu-trazi-zaustavljanje-represije-nad-gradjanima-i-hitnu-reakciju-nadleznih-u-slucaju-pada-nadstresnice-u-novom-sadu/
Поштовани чланови СЛФС и драге колеге, Обавештавамо вас да ће се сваке среде, у просторијама Централе СЛФС, у Београду, ул. Маглајска 32, III спрат, одржавати ОТВОРЕНА ВРАТА СЛФС, у периоду од 10:00 – 14:00ч. Позивамо вас на разговор са председницом СЛФС и стручним тимом канцеларије СЛФС. Ту смо за вас.
Gostovanje potpredsednice Sindikata lekara i farmaceuta Srbije dr Jelene Dobrić na temu nestašice lekova za onkološke bolesnike. Opširnije ovde: https://nova.rs/uncategorized/kriticna-nestasica-leka-litaril-za-obolele-od-kancera-pacijenti-u-strahu-za-svoje-zdravlje/